Sunday, June 12, 2011

Tahniah Terengganu Juara FA dan tiada lagi monopoli ASTRO.

Original link: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/SemuastesenTVsiarprogrambola/Article

Selain berita kemenangan Terengganu sebagai Juara Piala FA 2011, menumpaskan Kelantan, ada satu lagi berita yang boleh dikira agak menarik- Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan akan menamatkan monopoli penyiaran program bola sepak oleh stesen penyiaran berbayar bagi membolehkan ia dapat ditonton rakyat yang tidak mampu melanggani khidmat stesen berkenaan.

Rasanya ramai yang feel good about this news- termasuklah aku. Why? bayaran Astro semakin mahal. Last time, i pay rm44.75 dan terus naik sehingga kini tiap-tiap bulan bayar rm70.96 termasuk tax. Bulan Jun atau Julai ni, Astro akan "restucture payment"....bad news to consumer. Memang tak sanggup nak bayar kalau nanti cecah rm100...just to watch tv only.

Harap ada pihak seperti big company like RTM, Media Prima dan TM ambil peluang ni dan beri rancangan-rancangan menarik expecially sukan, untuk rakyat yang tak mampu nak bayar Astro. Dalam erti kata lain, beri saingan sihat supaya pengguna dapat memilih yang mana bagus dengan apa yang mereka bayar.

Astro bukan tak bagus, but certain things yang made customers unhappy. Apa dia? Pergi buat survey. Tak percaya, tunggu bila TM, Media Prima or RTM beli rancangan yang sama dan kos yang murah or free...then you'll get the answer.

No comments:

Post a Comment